CASE – BORNHOLMS MUSEUMSCENTER
KUNDE: Bornholms Museumscenter (Bornholms Museum og Bornholms Kunstmuseum).
OPGAVE: Udvikling af nyt museumskoncept, der samler Bornholms kunst og kulturhistorie under et tag.
PERIODE: 2014 –
LINK: www.bornholmsmuseum.dk/media/615910/BORNHOLM_PROSPEKT_low.pdf
BEVILGET: Totalbudget 120 mio.kr., heraf er fremskaffet 43 mio.kr. fra lokale fonde og over 45 mio.kr. fra Villumfonden. Nordea-fonden har givet 22 mio.kr. til nye kulturhistoriske udstillinger og etablering af fællesarealet MUSEUM+ som forsamlingshus og debatrum.
SAMARBEJDSPARTNERE: Lower East design & kommunikation, www.lowereast.dk.
De to museer ønsker i fællesskab at nytænke museumsfunktionen og arbejde på tværs af de institutionelle grænser gennem skabelse af fælles faciliteter, hvor publikum kan mødes på en ny og anderledes imødekommende måde. Fokus på det særlige bornholmske lys og den bornholmske identitet.
BIGUM CONSULT har bistået med projektmodning og fondsstrategi samt udformning af præsentationsmateriale som grundlag for dialogen med de store fonde.
”Marianne Bigum har med god indføling sat sig ind i projektets dna, og medvirket til at skabe et stærkt præsentationsmateriale, der fører udenforstående ind i tankegangen både på det konkrete niveau, men i lige så høj grad formidler det særegne ved projektet og entusiasmen bag”
Museumsdirektør
Jacob Bjerring-Hansen