Hvordan forbereder du dig til det næste opkald til en fond?

Kan du huske følelsen af at være til eksamen?

Dårlig søvn natten forinden og en opsat sitren i kroppen blandet med ønsket om at præstere maximalt.

Frygter du at et opkald til en fond for at pitche dit projekt vil sætte dig i samme situation – måske bare værre.

For du kender ikke det nøjagtige pensum.

Ingen lærer har gennemgået stoffet på forhånd.

Og det er først nu du skal til at stille spørgsmål og samtidig kan risikere at få et nej til din projektidé.

Eller den pæne udgave: at fondsmedarbejderen siger, at dit projekt ikke lige matcher fondens aktuelle prioriteringer. Det var den mest almindelige grund til afvisning, da jeg var projektchef i Nordea-fonden.

Så på baggrund af mine erfaringer fra begge sider af fondsbordet har jeg lavet en lille drejebog, der hjælper dig i forberedelserne til netop dette:

At ringe fonden op for at fortælle om dit projekt og din vision

Her kommer din miniDREJEBOG:

1. Vær klar på hvad du gerne vil med dit projekt og især hvorfor.

Hvilket værdigrundlag har din organisation?

Hvad er historien og erfaringerne bag netop dette projektforslag?

Hvad driver jer som organisation?

Dette sammen med din vision og det du kan opnå med dit projekt, udgør tilsammen dit “HVORFOR”. Og her skal der være match med de fonde, du vælger at søge.

2. Undersøg omhyggeligt, hvad der er fondens strategi

Hvilke indsatsområder de p.t. støtter og hvilke virkemidler, de især har fokus på. Det kan du gøre ved at læse alt, hvad du kan google dig til omkring fonden. De fleste større fonde har informative hjemmesider, hvor de beskriver detaljer omkring deres virke, inkl. lister over, hvad de tidligere har støttet.

3. Nu er det tid til kontakt

Når du har sikret dig, at dit projekt ligger inden for fondens strategiområde og set på hvad fonden tidligere har støttet, så kan det være en god idé at kontakte fonden pr. telefon for at stille uddybende spørgsmål. Din indledende afklaring og research klæder dig på til denne samtale.

Forklar kort og præcist, hvad dit projekt går ud på, hvem din målgruppe er, og hvorfor I gerne vil gøre en forskel for netop denne gruppe. Hvis det føles svært, så mind dig selv om, at fondsmedarbejderen også har et succesmål, der handler om at få gode projekter ind, som gør en forskel.

4. Nu er det tid til at lytte

Lyt derefter grundigt til de spørgsmål, som fondsmedarbejderen stiller til dig. Spørgsmålene vil typisk være for at tjekke, om dit projekt ligger inden for det felt, som aktuelt har prioritet hos fonden. Spørgsmålene kan også handle om organisationsform, samarbejdspartnere, tidligere erfaringer med målgruppen osv.

Vær åben for eventuelle alternative vinkler på dit projekt, forslag til nye samarbejdspartnere, som vil kunne øge udbyttet af projektet eller erfaringer fra igangværende projekter, som der kan bygges videre på. Fondsmedarbejdere sidder ofte med et ganske godt overblik og bredt kendskab til aktører og nyskabelser inden for deres felt. Du og fondsmedarbejderen har en fælles interesse i at få en god dialog om dit projekt. Hvis du får fonden som medskaber af dit projekt, øger det din sandsynlighed for at få bevilling.

5. Miniprojektbeskrivelse eller møde

Hvis der er lydhørhed for dit projekt, så vær klar til at sende en miniprojektbeskrivelse, der kan fastholde interessen for dit projekt. Se hvad fonden beder om i deres ansøgninger.

Måske er der basis for at afholde et møde med fonden. I så fald er det med at sætte det rigtige hold til dialogen, så I er repræsenteret både på ledelses- og på ildsjæleniveau.

Husk dit hjerteblod

Og så til sidst en kærlig reminder: I skal være tro overfor jeres kernen i jeres projekt og det DNA, som I har i netop jeres organisation. For at få succes er det afgørende, at I bliver ved at have hjertet med også i de ændringer, der måtte komme gennem dialogen med fondene.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om at komme i dialog i fondene og skabe det næste succesfulde projekt, så er du velkommen til at tage fat i mig for rådgivning eller deltage i et af de kurser, som Bigum Consult udbyder. Er du allerede erfaren fundraiser, så er vores fundraisernetværk måske noget for dig.