Hvordan gør jeg mit projekt interessant for fondene?
Det spørgsmål er rigtig relevant at stille sig selv, når man går i gang med at fundraise.
For det handler ikke kun om at skrive en god ansøgning på baggrund af en god idé. Idé og ansøgning er naturligvis vigtige ingredienser i at få succes hos fondene, men der skal mere til.
- Din idé skal modnes,
- du skal kende dit WHY og din brændende platform,
- du skal vælge en relevant målgruppe og
- du skal finde de rette partnere.
- OG du skal i DIALOG med fondene.
Når vi underviser i fundraising er det ofte her på det sidste punkt, at der går et lille sus gennem deltagerne:
”Skal jeg virkelig det? Kontakte fondene? Men hvad nu hvis jeg ikke får sagt det rigtige, hvad nu hvis de siger nej? Så brister min drøm allerede inden jeg har skrevet en ansøgning.”
Fat mod! Det er naturligt at være lidt nervøs, når du ringer til en fond. For du har jo noget på spil – der er noget du gerne vil – du vil gerne gøre en forskel. For andre mennesker. En målgruppe som du kender til, og som du ved at projektet vil kunne hjælpe.
Er du en ildsjæl?
Når du læser med her, så er der stor sandsynlighed for, at du er en af de ildsjæle, som vi slet ikke kan undvære. Som sætter nye ting i gang. Som både i arbejde og fritid tænker på, hvordan de kan gøre en forskel i verden.
Og er du en af dem, så er det netop dig, som mange fonde gerne vil i kontakt med.
Med den rette forberedelse, så lover jeg dig, at det bliver en god oplevelse at kontakte en fond.
Den gode oplevelse med fondsdialog
For du kan (og skal) forberede dig på dialogen.
Først og fremmest skal du finde de rigtige fonde at kontakte. De fonde, som arbejder på et område, som matcher din sag. Du må sætte dig grundigt ind i deres strategi, hvad de ellers støtter, hvilke målgrupper de særligt gerne vil nå og hvor store beløb de deler ud.
Hvis du har et større projekt (over en million) skal du helst kunne finde 2-4 fonde, der støtter inden for området. Når du kan formulere dig kort og præcist om dine projektplaner på et par sider, så er du ved at være klar til at kontakte fondene.
Hvis dit projekt matcher en af de store proaktive fonde, så sidder de og håber på, at du ringer eller skriver til dem. For deres succeskriterier er gode projekter, som gør en forskel.
Forhåndsvurdering
Hos nogen fonde kan du skrive og få en forhåndsvurdering af din projektidé. Det gælder fx Egmontfonden og Nordea-fonden. Inden for få dage får du respons på om din idé har deres interesse. Det er en god måde at spare både din og fondens tid på til at skrive store ansøgninger, som måske ikke har en chance i det store spil. Hundredvis af ansøgere får prøvet deres idé af på denne måde, og det øger tiden i fondene til at gå i dialog med de mest relevante ansøgere.
Det er gode nyheder for organisationer med det seriøse projekt, der har sin vision på plads og som har udviklingskraft til også at tage fondens erfaringer med i betragtning i den videre projektudvikling.
Sidder du med et mindre projekt kan en telefonopringning til den rette fond være guld værd før du skriver din ansøgning færdig. For fondens medarbejdere vil stille dig gode spørgsmål, som viser dig vejen til at modne projektet, eventuelt tage partnere ind, som kan sikre bedre adgang til målgruppen eller andre forbedringer, som kan være med til at øge chancerne for succes.
Vil du have rådgivning og blive klædt på til dialogen med fondene, så kontakt mig gerne.
”Nu har jeg fået mod på at kontakte fondene på forhånd!”
er et udsagn vi ofte hører efter vores kurser om fundraising, hvor vi også taler om, hvordan I bruger jeres netværk på en god og ordentlig måde, når du skal rejse penge.