HVORFOR er dit projekt vigtigt i verden?
Lyder dette som et underligt spørgsmål? For det ved du da godt – det er jo åbenlyst, hvordan projektet gør gavn i lokalsamfundet, for patienterne, for børn og unge…. Vælg selv din målgruppe.
Men er du nu sikker på, at du får formuleret, hvorfor dit projekt er vigtigt i verden? Får du redegjort for motivationen, baggrunden eller den brændende platform? Den erkendelse, oplevelse eller viden, som har fået dig til at interessere dig for netop dette problem.
Det indlysende men ikke-formulerede HVORFOR
Jeg møder mange projektmennesker, som brænder oprigtigt for deres sag, som har de rigtige ideer og som vil gå langt for at realisere dem. Men desværre kommer de til at blive en smule indforståede eller overfladiske, når de skal fortælle om det – ganske enkelt fordi det er så indlysende for dem selv.
Og det er virkelig synd.
For hvis sådan en ansøgning går afsted til en fond uden at nogen har stillet spørgsmål til formuleringen af den overordnede vision og formål – ved projektets WHY og eksistensberettigelse, så ser jeg desværre ofte at det ender med et afslag.
Uanset hvilken ansøgertype du er, så har du brug for at kunne formulere dig klart og på rette niveau om, hvorfor dit projekt er vigtigt. Hvad formålet er, og hvordan projektets forholder sig til den ansøgte fonds strategi eller fundats.
Sådan får du styr på dit HVORFOR
Da jeg gik fra at være projektchef i Nordea-fonden til at blive selvstændig konsulent i Bigum Consult var jeg på udkik efter et let tilgængeligt værktøj, som kunne understøtte denne proces. Siden da har jeg med succes coachet hundredevis af ansøgere med udgangspunkt i Simon Sineks gyldne cirkel.
På den måde tager jeg altid udgangspunkt i projektets kerne, dets HVORFOR (på engelsk: dets WHY) og udvikler projektet derfra.
Dit HVORFOR er ikke, at du gerne vil køre borgere rundt i skoven i hestevogn. Dit HVORFOR er snarere at borgerne bliver gladere og får en bedre livskvalitet gennem de oplevelser og sansninger de får, når de oplever naturen, hestene, lydene, duftene og samværet i skoven. Dit HVORFOR er ikke at bygge et makerspace i en helt ny bygning i kommunen. Dit HVORFOR er snarere at øge borgernes forståelse af, hvordan de kan påvirke deres levevilkår og udvikle nyt sammen i fællesskaber uden unødig klimabelastning.
Det kan godt være svært at stille HVORFOR-spørgsmålet til sig selv. Når en trænet fundraiser stiller spørgsmålet (ofte flere gange) og hjælper dig med at sætte de rette ord på, så føles det ofte som en hel lettelse. Ja, siger mange, det er det vi vil! Og derfra er det en del lettere både at udvikle og beskrive sit projekt.
Vil du have hjælp til HVORFOR-spørgsmålene, så kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.
Og vil du i øvrigt gerne blive meget klogere på fundraising og hvordan man kommer i betragtning til fondspengene, så kom med på fundraisingkursus.